bil kort in i ubat forsakringsskada

En guide i försäkringsdjungeln

Under sina sammanlagt 15 år i försäkringsbranschen, insåg skaparna bakom forsakrabil.se att svenska konsumenter har alldeles för dålig koll på sina bilförsäkringar. Det gäller i princip allt ifrån vilken omfattning man ska välja, hur olika beståndsdelar i en fordonsförsäkring fungerar, till missuppfattningar vad det gäller uppsägning och byte av bilförsäkringar. De bestämde sig då för att skapa den mest pedagogiska samlingsplatsen på nätet, som en gång för alla besvarar försäkringsvärldens vanligaste frågor. Resultatet blev forsakrabil.se. Vi har träffat en av upphovsmännen.

Varför ännu en site om bilförsäkringar, borde inte marknaden vara mättad vid det här laget?

–Vår webbplats har ett annat ingångsvärde än de flesta webbplatser om försäkringar. Istället för att nästan uteslutande fokusera på att jaga det lägsta priset, försöker vi istället se till att upplysa konsumenterna om hur bilförsäkringar faktiskt fungerar. Framför allt i scenariot där man har otur och faktiskt behöver nyttja en försäkring. Vår förhoppning är att man då kan ta bättre beslut och inte bara maniskt jaga priser.

Men är det verkligen så viktigt att “kunna” sin försäkring? Betalar man inte bara och hoppas på att aldrig behöva använda försäkringen?

–Det är fullt förståeligt att konsumenter inte lägger tid på att förstå försäkringar, den absoluta majoriteten behöver ju som tur väl är aldrig komma i kontakt med skaderegleringen hos sitt försäkringsbolag. För många är den enda kontakten med bolaget fakturorna man betalar.


Vår uppfattning är dock att OM man någon gång varit illa ute, blir man mer intresserad av vilket försäkringsskydd man tecknar efter det. Forsakrabil ska ge dessa svar INNAN någon råkar ut för en skada, så att fler och fler tecknar rätt försäkring från början.

En annan aspekt är att man blir en bättre “beställare”, man kan föra en bättre dialog med försäkringsbolagen när man till exempel ska ringa runt och jämföra bilförsäkringar. En påläst kund kan jämföra äpplen med äpplen, medans de mer okunniga riskerar att få ett undermålig försäkringsskydd i den billigaste försäkringen de hittar.

Vilka är de tre vanligaste missförstånden kring bilförsäkring enligt er?

Det första måste ändå vara att man kan byta bilförsäkring när man än behagar. Under mina år på ett av branschens största bolag, hanterade vi mängder med ärenden som handlade om uppsägningar innan huvudförfallodagen (den enda dag där man faktiskt kan säga upp och byta bilförsäkringar). Som tur väl är råkade aldrig någon av mina kunder illa ut, men man hörde talas om skräckscenarion där kunder tecknat flera försäkringar samtidigt utan att kunna säga upp den gamla.

Den andra är missuppfattningen att Trafikförsäkringsföreningen skulle vara ett försäkringsbolag som vilket annat som helst. Dessa “kunder” hos TFF blir dock ganska snabbt varse om att en daglig försäkringsavgift, mångdubbelt dyrare än en vanlig försäkringspremie, inte är ett hållbart, tryggt eller särskilt ekonomiskt sätt att försäkra en bil på.

Ett tredje vanligt missförstånd är att det är helt ok att registrera och försäkra sin bil på någon av sina föräldrar.. Det blir ju så mycket billigare! Tyvärr är denna sortens bedrägerier fortfarande vanlig förekommande, och leder inte alltför sällan till stora konsekvenser i händelse av en skada. Det finns flera uppmärksammade fall där man blivit helt utan ersättning när det uppdagats att brukaren av bilen och försäkringstagaren var olika personer, bosatta på helt olika orter.

Vad är planen framåt för webbplatsen?
–Vi är fortfarande i uppstartsfasen, så än så länge handlar det mest om att skapa bra innehåll som på riktigt hjälper konsumenterna i sitt försäkringsval. En dröm framåt hade varit ett användarforum, där man kan diskutera sina försäkringsfrågor med andra i samma situation. Vi för även dialoger internt kring olika samarbeten, något jag tyvärr inte kan uttala mig mer om i dagsläget.